Network Menu

Arkiv

Här finns ett axplock av genomförda aktiviteter från tidigare år.

2013

Familjeutflykt till PoToi den 5 maj 7794_10151443150902781_995791222_n

Vi tog färjan från Aberdeen mot PoToi där vi åt en fantastisk lunch tillsammans. Det fanns också tid för promenad på ön för de som ville. En mycket trevlig dag. Tack till Runette som organiserade det hela.

Valborgsmässofirande på stranden den 30 april

Det var en tapper skara på 30 personer, barn och vuxna, som trotsade vädret och kom till stranden i Repulse Bay för att sjunga in våren tillsammans. Det hade regnat hela dagen men kl 19, när Jörgen Halldin, vår Generalkonsul, skulle hålla vårtalet hade det slutat regna och det blev en klar och fin kväll. Bålet tändes och vi sjöng in våren tillsammans. Tack till Jörgen som höll ett så fint vårtal och tack till er alla som kom!

2013-3-01502013-2-92442013-2-9306Vårfesten den 27 april

Det blev en kväll vi sent ska glömma. Vi var 97 personer, Sweor och partners, som roade oss ordentligt i anrik kolonial miljö på the Helena May. Vår värd och konferencier Andreas Lundstedt gjorde sitt till för att kvällen blev så lyckad. Festen fortsatte på ToTTs, med en fantastisk utsikt över Kowloon. Stort tack till festkommittén, Karin Gibson och Kristina Persson, som gjorde en fantstisk insats för att vi skulle få det så bra som möjligt. Tack även till Cecilia som fixade dit Andreas och tack till Erika som gjorde det möjlig för oss att vara just på the Helena May. Och framförallt tack till alla Sweor som kom och firade vårt 25-årsjubilum. Det var ju ni som gjorde festen!!

Vandring NTNT2Upptäck Hongkong – Historisk vandring i New Territories den 9 april

I vår serie upptäck Hongkong gick färden denna gång till New territories där Catharina guidade oss runt på Lung Yeuk Tau Trail bland intressanta Walled Cities. Vi avslutade rundturen med lunch vid templet Ying Sin Koon i Fanling. En mycket intressant och trevlig dag! Stort tack till Catharina som guidade oss med säker hand.

Bokbytarlunch den 19 april

Denna gång var det dags för bok- och dvdbytarlunch hemma hos Runette. Det var många som hade rensat sina bokhyllor och kommit för att byta ut sina gamla böcker och dvd:er mot nya. Värdinnan bjöd på fantastiskt god lunch och vi som kom hade med drickat. Stort tack till värdinnan!

AW-Drink den 16 april

Vi hade turen att än en gång få besöka den fantastiska terassen i IFC och restaurangen RED. Vädret var bra och vi kunde sitta ute med en fenomenal utsikt över vattnet mot Kowloon. En riktigt trevlig kväll i gott sällskap, även om många var upptagna just denna kväll och vi var få som hade möjlighet att njuta av kvällen. Tack Runette för att du ordnade AW-drinken!

Upptäck Hongkong – Utflykt till Cheung Chau den 9 april

I vår serie upptäck Hongkong gick färden denna gång till ön Cheung Chau, som är känd för sina pirater och den årliga Bullfestivalen. Vi blev guidade runt av Swean Mia Wong, som bott på ön i många år och som visade familjens Anscestor Hall. God lunch åt vi på en trevlig dimsum-restaurang. Efter en rundtur på ön bjöds vi på kaffe och god kaka hemma hos Mia. Ett stort tack till Mia och till Anne som hade ordnat turen till ön.

Fengshuifengshui2Må bra med Feng Shui den 25 mars

Runette Ohrling bjöd in oss till ett intressant föredrag om hur Feng Shui kan öka vårt välbefinnande. Eftersom det var våffeldagen bjöd hon desutom på våfflor med grädde och sylt. Viken toppenkväll det blev. Tusen tack till Runette.

Ärtan den 19 mars

Vi var ett 30-tal som kom till Ärtan, som blivit en tradition här i Hong Kong. Lika god som valigt var ärtsoppan. Tack till Karin L och Lisbeth som fixat soppan och till alla andra som fixat pannkakor, grädde och allt annat som gjorde att vi fick en mysig och trevlig kväll. Punchen var också god! Tusen tack till Festkommittén som fixade så det blev så bra.

Kafferep den 14 mars

Karin Warén bjöd in till Kafferep precis som på mormors tid. Vi var 13 Sweor som hade bakat var sin kaksort. Vi drack förmiddagskaffe tillsammans och doppade de goda kakorna till. Man var ju bara tvungen att prova alla sorterna! Fikat drog ut på tiden eftersom det var så trevligt och det behövdes ingen lunch efteråt, så många goda kakor som vi hade vräkt i oss. Men vilken succé det blev! Tusen tack Karin, som hade ordnat så fint!! Vilken trevlig dag det blev!

Föreläsning om skatte- och privaträtt – 6 mars
SWEA Hong Kong och Handelskammaren bjöd in Fredrik Lager, GM, SEB Private Banking Asia/Pacific, som höll en presentation om svensk internationell skatte- och privaträtt. En mycket intressant kväll som väckte många frågor och många kände att det finns ett behov av att se över sin situation.

2STADSV~1Sightseeing i Central – 26 februari
Tusen tack Karin Gibson att du guidade oss så fint i Central, eller det som förr hette Victoria. Det var så intressant att höra mer om de byggnader man passerar dagligen och lära sig hur Hong Kong såg ut förr, vart vattenlinjen gick då m.m. Efter den trevliga vandringen avslutade vi med en jättetrevlig lunch i Soho. En fantastisk dag!

Årsmöte – 19 februari

Vi var ett 40-tal Swor som kom till årsmötet som hölls hos SEB. Efter välkomstdrinken hade vi en workshop med temat ”Vad betyder SWEA för dig och vad vill du ha ut av SWEA?” Det blev en livlig diskussion och vi fick många bra uppslag som vi ska följa upp.

Därefter hölls årsmötet och vi fick en ny styrelse. Den nya styrelsen presenteras under fliken ”Om SWEA” ovan. När mötet var slut serverades en middag till självkostnadspris. Det var en riktigt trevlig kväll! Extra roligt var det att vi fick en ny medlem under kvällen och vi hade flera nya medlemmar med på både mötet och middagen!

AW Drink – 6 februari

Bowlingkvällen tvingades ställa in och det blev AW-Drink istället. Vi var 12 personer som kom till den fantastiska terassen i IFC där vi besökte restaurangen RED. Vädret var bra och vi kunde sitta ute med en fenomenal utsikt över vattnet mot Kowloon. En riktigt trevlig kväll i gott sällskap!

Lunch på China Club – 1 februari

Vi var ett 15-tal Sweor som fick tillfället att få besöka anrika China Club, som ligger i ”The Old Bank of China”-byggnaden i Central. Miljön är otrolig och klubben har en fantastisk fin konstsamling. Vi fick en kort presentation av the Manager Mr. Mong och en rundvandring på klubben då vi fick möjlighet att se den fina konstsamlingen. Därefter åt vi en fantastsikt god lunch tillsammans.

Stort tack till Karin Ward som ordnade så att vi kunde komma dit!

Kowloon Walled City Park den 25 januari

Du missade väl inte denna spännande och annorlunda plats, Kowloon Walled City Park? ”- snacka om trångboddhet!”

I den laglösa ”stadens” eviga mörker frodades prostitution, spel och maffian kunde i lugn och ro arbeta med sina suspekta aktiviteter ända in på 90-talet.Åtta Sweor hade packat sin kaffekorg och begett sig på utflykt till parken där Kowloon Walled City tidigare låg. Vi tog med eget fika eftersom det inte finns så bra fikaställen i den här delen av Hong Kong. Ett stort tack till Eva Bjärkeback som guidade oss så fint.

Filmkväll den 17 januari

Vi var ett tio-tal som träffades och tittade på filmen Änglagård 3 tillsammans hemma hos Runette i torsdags kväll. Det blev en väldigt trevlig kväll med många goa skratt. Ett stort tack till Runette som bjöd på dryck och bjöd in oss alla samt till övriga som tog med gott tilltugg till drickat.

2012

Vip-kväll i hantverkens tecken 11 december

Malin Olsson, Silversmed i Hongkong, bjöd in SWEA till Ame Gallery. Där vi fick se en intressanta utställningen Ädel Metall där konsthantverkare från en studio/smedja i Stockholm ställt ut sina alster. Ett stort tack till Malin som bjöd in oss och till Lenita som ordnade så att den trevliga aktiviteten blev av.

Lucia 2012SWEA´s Luciafirande 8 december

Åh vilket vackert Luciatåg vi fick se när SWEA höll sitt traditionsenliga luciafirande på Bradbury School.

Det var ca 250 personer som kom och nästan 50 barn som var med i luciatåget. Så vacker och så stämningsfullt det var. Ett stort tack till alla barnen som sjöng så vackert och ett stort tack till alla som hjälpte till med att öva, baka lussekatter, fixa glögg, ordnat fint lotter etc. Tack också till alla sponsorer som hjälper till så att vi kan ordna detta uppskattade evangemang varje år.
Julfest 27 november

Du missade väl inte årets julfest? Trots att vädret inte riktigt var på vår sida hade vi det så härligt på terrassen på Pacific Club, med glittrande utsikt över Victoria Harbour! God mat, bra lotteri, rolig julklappslek men framförallt alla fantastiska Sweor som var där gjorde att det blev en superkväll. Ett stort tack till festkommittén Anne, Catharina, Lenita och Ulrika.

Bokbytarkväll  22 november

Ännu en trevlig bokbytarkväll och denna gång hemma hos Runette. Goda pajer, ostar, vin, kaka och gott sällskap. Ett bra sätt att bli av med lästa böcker som skräpar i bokhyllan och gå hem med nya. Tack Runette för en trevlig kväll!

NanLin gardenNan Lin Garden och Chi Lin Nunnery 13 november

Vi tog en rundvandring i den trevliga kinesiska Tangträdgården mitt i myllret vid Diamond Hill där vi njöt av den fridsamma trädgården, som är byggd enligt ritningarna av Jiang-shouju garden i Shanxi provinsen i norr Kina. Efteråt åt vi en lättare vegetarisk lunch på restaurngen i trädgården och gick därefter över till Chi Lin nunnery, som ligger rätt över gatan. Ett stort tack till Nettan Olsen som guidade oss runt.

Tio tusen Buddhors Tempel 8 november

Vi var 17 personer som, tillsammans med Lennart Hamark, präst i Svenska kyrkan, och hans fru Lis, vandrade upp till 10 000 Buddhors tempel och besökte en kinesik begravningsplats. Vi fick bl.a. höra om kinesiska/konfucianska uppfattningar om döden och familjens riter kring dödsfall. Vid lunchtid vandrade vi till Tao Fong Shan, ett Kristus-tempel och kristet prästseminarium där vi åt en god lunch. Ett stort tack till Lennart och Lis! Det är alltid lika intressant att lyssna på deras berättelser.

Tur till konstnärsbyn Dafen 1 november

Tusen tack till Nettan, som tog oss på tur till konstnärsbyn Dafen i norra Shenzhen! I Dafen kunde man köpa färdiga tavlor, rama in sina tavlor, betälla tavlor från kända konstverk eller ta med ett foto som man vill få målat som en tavla.

After Work Drink 18 oktober

Höstens första AW-drink var på FCC, Foreign Correspondent Club. Då fick vi chansen, både arbetande och “lediga” Sweor att träffas och umgås lite.

Asiens Årsmöte 14-17 oktober

Vi var åtta Sweor från Hongkong som åkte till Peking och umgicks med 60-talets sweor i tre dagar. Vad trevligt det var och hur kul vi har haft det! Efterresan gick till XiAn och terrakottaarmén. En mycket intressant upplevelse.

Introduktion till Mahjong 5 september
Vi var ett gäng glada sweor som träffades hemma hos vår ordförande och fick en introduktion till mahjongens mysterier av Karin W och Karin G. En riktigt lyckad kväll blev det.

Välkomstlunch 28 augusti
Ett trettiotal träffades på den nordiska restaurangen FINDS där vi fick en trevlig lunch med skandinaviska inslag. Det var kul att så många nya sweor kom. Välkomna alla nya och på återseende alla “gamla” sweor!

SommarfikaSommarfika 12 juni

På Starbucks, Avenue of Stars.

Årliga Sillunchen 1 juni

Ett stort tack Ingela och Karin W för att ni ordnat en sån trevlig och god lunch. Svenska ostar goda sillar, fantastisk laxpate, underbar tårta och trevligt sällskap. Så trevligt att gästerna inte gick förrän sena eftermiddagen. Trevlig sommar till dem som nu är hemma eller på väg till Sverige eller andra platser.

PICASS~1Picassoutställning 30 maj

Många ville se utställningen tillsammans med sina familjer och hittade olika tillfällen att se alla alster av Picasso och information om hans liv. Tack Karin för den fina inbjudan.

Chin Lin Nunnery och Nan Lian Garden

Pga det varma vädret flyttar vi utflykten till hösten och i stället har vi satt in en ny aktivitet som lämpar sig bättre i värmen. Se nedan i programmet.

AW-drink 24 maj

Eva och Catharin samlade ett litet gäng i Soho för den återkommande tjejkvällen. Kul som vanligt. Ses igen i höst på nya nattliga äventyr.

Dumplingkurs 8 Maj

Dumplings1Dumplings3

Dumplings15

Det blev en kul förmiddag på Hong Kong Culinary institute . En skola för elever som utbildar sig till kockar för restaurang och hotel. Vi blev en stor grupp som snabbt anmälde sig till dumplingkursen.

Skolan hade aldrig hållit i en kurs utanför skolprogrammet förut och deffenetivt inte för svenska matintresserade tjejer. “The Master” som lärde oss kavla dumplings var en kock från Kina som tagits in bara för oss. En lärare på skolan översatte eftersom han inte kunde ett ord engelska. Som tur var hade vi även
Bihn till hjälp som talar flytande Cantonesiska.

Vi kavlade och ångade dumplings vi senare fick äta av medans eleverna fotade oss med sina mobiler. Kul var det och en upplevelse. Skolan ordnar gärna kurser igen då vi kan lära oss andra kokkonster b.la att dra egna nudlar.

Valborg 30 April

Tack alla ni som kom till stranden i Repulse Bay och gjorde valborgsfirandet till en lyckad kväll. Ett stort tack till Jörgen Halldin för det trevliga vårtalet.